Perjalanan nabi Muhammad s.a.w. di dalam dakwah dipenuhi dengan ranjau-ranjau berduri sepanjang jalan namun berkat kesabaran, kegigihan, keberanian dan pelbagai usaha yang dilakukan oleh baginda, akhirnya membuahkan kejayaan. Di dalam perjalanan dakwah nabi s.a.w. orang-orang munafik membuat pelbagai perancangan untuk membunuh nabi s.a.w. Para pemimpin munafik telah berkumpul di rumah Suwailim, seorang Yahudi, dii pinggir kota Madinah untuk membalas mengenai peperangan ini dan peranan yang akan mereka mainkan untuk mengacau-bilaukan kaum Muslimin.

Suwailim berkata: "Wahai para pemimpin yang kekuasaannya telah dirampas oleh Muhammad. Sekarang tibalah peluang kalian untuk membalas dendam dan untuk mengembalikan kekuasaan kalian yang hilang. Perkara yang sedang dihadapi Muhammad ini tidak akan sanggup ditanganinya. Sesungguhnya bangsa Romawi yang telah mengalahkan Parsi adalah negara yang paling besar dan kuat. Orang Arab yang tidak tahu berrperang tidak akan mampu melawannya. Jika kaum Muslimin telah terpedaya kerana dapat menewaskan orang-orang Arab Badwi yang tidak pandai berperang serta kabilah-kabilah yang lemah maka esoknya mereka akan menghadapi bangsa lain. Mereka akan menghadapi Romawi dengan tenteranya yang hebat. Tentera yang berpengalaman dalam seni perang dan pandai dengan segala taktik perang. Bagaimana mungkin mereka akan menang?"

Berikutan dengan kerja buat mereka itu, salah seorang hadirin berkata: "Jika demikian, maka Muhammad dan para sahabatnya tidak lagi menjadi persoalan bagi kita. Apa yang perlu kita lakukan hanyalah menunggu berita kekalahan mereka dan membunuh mereka dalam keadaan demikian. Kami berjanji kepadamu hai Suwailim untuk mengembalikan orang-orang Yahudi ke benteng-benteng dan ladang-ladang mereka."

0 comments:

Post a Comment

Pengikut